Sammanfattning av projektet
Projektet kom till i en osäker period för besöksnäringen i Roslagen då coronapandemin och restriktioner i dess följd påverkade företagen på många olika sätt. Grundtanken i Reload Roslagen var att nyttja den tid som uppstod då reserestriktioner rådde och företagen har färre kunder och istället använda den till omstart, omställning och kompetensutveckling.
Projektets målsättning var att genom ett antal utbildningsserier, affärutvecklingsprogram och rådgivning ladda Roslagens besöksnäring med kunskap och kraft för att kickstarta när krisen avtar och besökarna återvänder.
Reload Roslagen arbetade inom tre fokusområden.
Kompetensutveckling
Genom kompetensutveckling för företagsledare och medarbetare inom besöksnäringen skulle insatserna stärka företagens konkurrenskraft. I praktiken innebar det att initiera kurser och utbildningsprogram kring marknader, affärer och förändrad spelplan. Likväl kring aktiviteter för att ställa om verksamheten till att bli mer hållbar samt höja den digitala kompetensen.
Affärsutveckling/omställning/innovation
Här var målet att främja förmåga till snabb omställning av företagets affärsinriktning och verksamhet för att säkra affären på kort sikt men också nå långsiktig lönsamhet. Det gjordes genom att initiera processer där företagen fick stöd i att hitta nya lösningar och nå ut till nya kundgrupper. Exempelvis aktiviteter inom produktutveckling, affärsmodellering, intäktsoptimering mm.
Exportmognad
Målet med fokusområde exportmognad/internationalisering var att skapa goda förutsättningar att starta snabbt och effektivt när reserestriktionerna lättade och internationella gäster kunde resa till Sverige igen. Ett viktigt led i detta var att höja kompetensen hos Roslagens aktörer genom bland annat kunskap och insikter om nya marknader och målgrupper, satsa på paketering av hållbara produkter samt tillgänglighet på fler språk än svenska.
Reload Roslagens genomfördes i tre faser. Inledningsvis gjordes en analys och kartläggning av kompetensbehov och utvecklingsbehov hos företagen och dess medarbetare för att få träffsäkra åtgärder. I den andra fasen genomfördes utvecklingsinsatserna, dvs. utbildningsserier, kortkurser och program för affärs- och konceptutveckling och kompetensutveckling samt rådgivning. I tredje fasen sammanställdes resultatet.
Projektaktiviteterna utvärderades löpande under projektets gång och en slutlig utvärdering av genomförda insatser genomfördes.
Sammantaget arrangerade Reload Roslagen 65 aktiviteter under den aktiva projekttiden (nov 2020-maj 2022). Av dessa var 10 stycken utbildningsserier/program det vill säga aktiviteter med två tillfällen eller fler. 40 stycken aktiviteter skedde vid ett tillfälle så som en föreläsning, workshop eller seminarium. Bland dessa fanns heldagskurser och kortare webbinarier. Projektets digitala rådgivare genomförde därtill 15 rådgivningstillfällen för mindre grupper av företag.