Reload Roslagen

Fikabord i närbild

Affärsutveckling och kompetensutveckling för besöksnäringsföretag

Projektet Reload Roslagens mål var att stärka konkurrenskraften hos små och medelstora besöksnäringsföretag i Norrtälje, Österåker och Östhammars kommuner. Projektet drevs av Visit Roslagen under perioden 2020-2022 och genomfördes med stöd från Tillväxtverket/Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Sammanfattning av projektet

Projektet kom till i en osäker period för besöksnäringen i Roslagen då coronapandemin och restriktioner i dess följd påverkade företagen på många olika sätt. Grundtanken i Reload Roslagen var att nyttja den tid som uppstod då reserestriktioner rådde och företagen har färre kunder och istället använda den till omstart, omställning och kompetensutveckling.  

Projektets målsättning var att genom ett antal utbildningsserier, affärutvecklingsprogram och rådgivning ladda Roslagens besöksnäring med kunskap och kraft för att kickstarta när krisen avtar och besökarna återvänder.  

 

Reload Roslagen arbetade inom tre fokusområden.  

Kompetensutveckling

Genom kompetensutveckling för företagsledare och medarbetare inom besöksnäringen skulle insatserna stärka företagens konkurrenskraft. I praktiken innebar det att initiera kurser och utbildningsprogram kring marknader, affärer och förändrad spelplan. Likväl kring aktiviteter för att ställa om verksamheten till att bli mer hållbar samt höja den digitala kompetensen. 

Affärsutveckling/omställning/innovation

Här var målet att främja förmåga till snabb omställning av företagets affärsinriktning och verksamhet för att säkra affären på kort sikt men också nå långsiktig lönsamhet. Det gjordes genom att initiera processer där företagen fick stöd i att hitta nya lösningar och nå ut till nya kundgrupper. Exempelvis aktiviteter inom produktutveckling, affärsmodellering, intäktsoptimering mm.  

Exportmognad

Målet med fokusområde exportmognad/internationalisering var att skapa  goda förutsättningar att starta snabbt och effektivt när reserestriktionerna lättade och internationella gäster kunde resa till Sverige igen. Ett viktigt led i detta var att höja kompetensen hos Roslagens aktörer genom bland annat kunskap och insikter om nya marknader och målgrupper, satsa på paketering av hållbara produkter samt tillgänglighet på fler språk än svenska.  

 

Reload Roslagens genomfördes i tre faser. Inledningsvis gjordes en analys och kartläggning av kompetensbehov och utvecklingsbehov hos företagen och dess medarbetare för att få träffsäkra åtgärder. I den andra fasen genomfördes utvecklingsinsatserna, dvs. utbildningsserier, kortkurser och program för affärs- och konceptutveckling och kompetensutveckling samt rådgivning. I tredje fasen sammanställdes resultatet.

Projektaktiviteterna utvärderades löpande under projektets gång och en slutlig utvärdering av genomförda insatser genomfördes.  

Sammantaget arrangerade Reload Roslagen 65 aktiviteter under den aktiva projekttiden (nov 2020-maj 2022). Av dessa var 10 stycken utbildningsserier/program det vill säga aktiviteter med två tillfällen eller fler. 40 stycken aktiviteter skedde vid ett tillfälle så som en föreläsning, workshop eller seminarium. Bland dessa fanns heldagskurser och kortare webbinarier. Projektets digitala rådgivare genomförde därtill 15 rådgivningstillfällen för mindre grupper av företag.  

Projektportalen - reloadroslagen.se

Under projekttiden publicerades utbudet av aktiviteter på projektportalen. Här fanns anmälningssystem, kursmaterial och Mina sidor för deltagarföretagen.

Loggor - Reload Roslagen

 

Sagt om projektet

Fiske i kvällssolen

"Reload Roslagen har gett mig en större säkerhet inom olika områden när det kommer till sociala medier, ledarskap och team och företagande."

Helen Lundgren, Catch & Relax

Cecilia, Malungsbutiken

"Utbildningarna inom Reload Roslagen har gett mig mer förståelse i olika ämnen och verktyg att kunna fortsätta lära mig på egen hand. Jag är jättenöjd!"

Cecilia Vaihela, Malungsbutiken

Kajakpaddling med kajak och uteliv

"Reload Roslagen har gett mig ny energi i mitt företagande. Jag har fått många nya insikter, praktiska tips och kunskap om hur jag kan utveckla mitt ledarskap och skapa ett framgångsrikt team."


Astrid Landgren Pattersson, Kajak & Uteliv

Genomförda kurser

Här ser du de kurser som genomförts såhär långt i projektet.

Instagram

Instagram Reels 

En digital timme med tips om videofunktionen Reels för Instagram! Föreläsningen via Teams som genomfördes den 1 mars.

Dator på skrivbord

Branschengelska för besöksnäringen

Bransch-/affärsengelska riktat mot hotell-, konferens- och restaurangbranschen. Lär dig mer om att kommunicera både muntligt och skriftligt på engelska utifrån situationer som uppkommer i den dagliga driften. Kurs om fyra tillfällen.

Stenar staplade till torn

Workshop i affärsmodellering 

En halvdagsworkshop på Rånäs slott där deltagarna fått jobba med sitt företags erbjudande och nätverka med andra i branschen. Innehåll: definiera din målgrupp, vad är det unika värdeerbjudan

Skylt som visar Google

Google Ads

Digital workshop med Viva Media som ger dig som deltagare en grundläggande, praktisk och teoretiskt kunskap om sökordsannonsering inom Google Ads.

Stenar staplade till torn

Revenue management 

Planering & optimering för prissättning och verksamhet med kunden i fokus! Kurs om grunden i hur man säljer rätt tjänst till rätt kund vid rätt tid till maxat pris. Med Linda Wasell & Karin Gydemo Grahnlöf från Future Fridays. 

 

Marcus Eldh

Produktutveckling med Marcus Eldh

Vilka är dina favoritgäster och hur kan du locka fler av dem att boka? Nu med ändrade resemönster och restriktioner kanske du behöver satsa på nya nationella målgrupper. Pass med Marcus Eldh

Marcus Eldh

Målgrupper & Marknader med Marcus Eldh

Hur skapar man wow-upplevelser som kunden inte kan motstå att boka? Svaret är att du måste utforma erbjudanden som attraherar en viss målgrupp. Föreläsning och workshop med Marcus Eldh.
 

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Digital utbildning inom sökmotoroptimering där deltagarna fick en grundläggande, praktisk och teoretisk, kunskap om SEO. 

Syrener i Östhammar

Hållbara gästupplevelser 

Webbinarium med praktiska tips och beteendesmarta lösningar som kan bidra till mer hållbara val i din verksamhet.  Presentationen hölls av Angelika Wernersson, auktoriserad rådgivare på Swedish Welcome.

Tecknad glödlampa

Coronastöd till företag 

En digital träff med Ekonomi Roslagen där deltagarna fick information om aktuella coronastöd till företag. Under träffen fick vi också veta mer om förslag till kommande stöd.  

Stenar staplade

Affärsutvecklingsprogram 

Programmet leddes av Qpeople och riktade sig till företag inom besöksnäringen som behövt förändra och anpassa verksamheten utifrån nya förutsättningar. 

kamera, Facebook

Facebook Ads 

Två förmiddagar om annonsering via Facebook & Instagram. Utbildningen guidade oss genom annonsformat, kampanjtyper och målsättningar – Att planera och sätta upp en kampanj samt analysera ditt resultat.

Snö formad som ett hjärta

Hållbart ledarskap

En kurs om olika metoder och verktyg för att kunna leda och inspirera dina medarbetare på ett hållbart sätt. Mer om praktiska metoder som deltagarna direkt kan tillämpa i det dagliga arbetet.

Kamera som fotograferar mat

Bild & Foto 

Bilder är en viktig kommunikationsväg och med bra bilder lockar du kunder till din verksamhet. Under denna kurs fick deltagarna lära sig mer om att skapa bra innehåll med hjälp av en mobiltelefon. 

Skylt google

Webbfrukost - Google my business

En digital träff med fokus på möjligheterna med Google my business och hur du bäst använder detta kostnadsfria verktyg för att öka din digitala synlighet.

dator på bord

Optimera din webbplats

Rådgivningspass där du lär dig mer om din kunds resa mot just ditt erbjudande och hur du på din webbplats på bästa sätt ger kunden relevant information. Anordnas löpande i mindre grupper.

Telefon som visar instagram

Instagram Grund

Kursen för dig som nybörjare på Instagram. Fokus på grunderna i verktyget, du får råd för ditt fortsatta arbetet samt möjlighet att själv testa praktiskt testa funktionerna.

Telefon som visar instagram

Värdskap och tyska marknaden

En inspirationsföreläsning om värdskap och bemötande & en workshop med fokus på hur vi på bästa sätt kan jobba med den tysktalande marknaden. På Marholmen. Se inspelningen under "Tips för att fylla på kunskapsbanken".

Kamera med Facebooks logotyp

Facebook - Grund

Lär dig mer om hur du bäst nyttjar Facebooks funktioner för att öka ditt företags synlighet mot rätt målgrupp på Facebook.

Fotograferar med mobiltelefon

Fotokurs 13,20,26 okt

Fotokurs med fotograf Mia Lewell som blandar teori med praktik och där du får möjlighet att under handledning praktisera det du lär dig under kursen .

stenar staplade till ett torn

Revenue Management 28 okt

Heldagskurs i Norrtälje som följs upp med 1 h rådgivning per företag på distans. Kursledare är Sophie Resare på Epic Living.

Lina Skandevall

Resebloggare & Influencers 27 okt

Frukostföreläsning där vi får lära oss mer om möjligheterna att arbeta med resejournalister och influencers.

Dator som står på bord

Excel Grund, 13 eller 19 januari

En omfattande grundkurs samt en fortsättningskurs i Excel med inriktning på hur formler och funktioner kan göra kalkylen effektivare.

Hand som håller i kamera

Filma för sociala medier 8 & 14/2

Under två halvdagar varvas teori och praktik om hur du skapar video och bilder för dina sociala medier under ledning av Salgado AB. 

Grupp med människor

Arbetsrätt med fokus på rekrytering, 15 februari

En onlinekurs om anställningsformer, anställningskontrakt, specifika avtalsregler för besöksnäringen, arbetstidslagen och schemaregler med mera.

Tips för att fylla på kunskapsbanken

Här hittar du övriga tips, värdefulla länkar och webbsändningar där du hittar inspiration och kunskap.

Visit Sweden logotyp

Visit Swedens kunskapsbank

På Visit Swedens webbplats kan du enkelt ta del av filmer, publikationer och presentationer som kan ge dig värdefulla perspektiv från alla delar av Visit Swedens globala organisation. Klicka på länken nedan för att komma till kunskapsbanken.

Läs mer här

Paddlare

Seminarium - Internationell paketering

Tillväxtverket anordnade ett digitalt kunskapsseminarium den 17 februari för besöksnäringens aktörer. Hur kan Sverige stärka sitt erbjudande till den internationella marknaden och utländska researrangörer? Via länken kan du ta del av sändningen i din helhet i efterhand.

Se sändningen

Hjärta i snö

Webbutbildning - Glokala Sverige

Välkommen att göra en utbildning i Agenda 2030. Varje del tar cirka fem-tio minuter och avslutas med ett litet quiz.


Läs mer

Klimatklivet

Klimatinvesteringsstöd

Har du en idé som kan bidra till att minska samhällets klimatpåverkan? Då kan du söka en rad olika ekonomiska stöd, till exempel investeringsstöd från Klimatklivet för att utföra åtgärden.

Läs mer

Telefon med instagramloggan på skärmen

Föreläsning om värdskap och tyska marknaden

Den 16 maj genomförde Amanda Hessle från Värdskapsbyrån en inspirationsföreläsning om värdskap och bemötande & en workshop med fokus på hur vi på bästa sätt kan jobba med den tysktalande marknaden. Via länken kan du se inspelningen i sin helhet i efterhand.    

Se inspelningen

Logotyper, Reload Roslagen